گزارش جلسه هم اندیشی یاشولی ها در باغلی ماراما گنبد کاووس 1394/10/8
چهارمین نشست بزرگ هم اندیشی متمرکز روستاهای هر دهستان حوزه گنبد کاووس با گروه یاشولی ها رأس ساعت 7/20 به دعوت منصور مارامایی در منزل ایشان با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید آغاز شد. در ابتدای جلسه مجری جلسه حاجی محمد کر با عرض سلام و خیر مقدم به شوراهای دهستان ها و ساکنین روستای باغلی ماراما و یاشولی های گنبد از منصور مارامایی تشکر و قدر دانی کردند.
جلسه با سخنرانی حاج کریم آهنگری یکی از چهره های شاخص سیاسی ترکمن و یکی از افراد تأثیر گزار در جریان یاشولی ها و با سپاسگزاری وی از جمع حاظر برای شرکت در این جلسه سخنرانی خود را با تلاوت آیه ای از قران در مورد اتحاد و همبستگی شروع کردند. ایشان فعالیت یاشولی ها را بیشتر در جهت وحدت و همبستگی دانستند و گفتند تشکیل این جلسات و هم اندیشی از نظر نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ منافاتی با اهداف نظام و قوانین انتخاباتی ندارد بلکه این گونه فعالیت ها باعث شرکت حداکثری مردم در انتخابات شده و این فعالیت ها را به فال نیک می گیرند.انتخاب نماینده اصلح حق مسلم هر شخص است و انتخاب یک نماینده بومی و دلسوز اولویت و هدف بزرگ یاشولی ها می باشد.وی در ادامه از همه جوانان برای همکاری در این رویداد بزرگ دعوت کرده و تبلیغ و معرفی این همایش و همفکری بزرگ را در بین افراد جامعه خواستار شدند ایشان اجماع و ائتلاف را تنها راه موفقیت دانستند همان طور که در انتخابات شورای شهر این عمل انجام گرفت و توانستیم 11 نفر را با قاطعیت به عنوان نماینده به شورای شهر معرفی کنیم ایشان گفتند در بین ما افراد تحصیلکرده،اساتید دانشگاه و افرادی آگاه به امور مملکت با پتانسیل های بالا وجود دارد که می توانند برای پیشرفت جامعه مفید واقع شوند پس برای موفقیت و معرفی پتانسیل های ترکمن و انتخاب یک نماینده بومی به همکاری تک تک مردم احتیاج داریم و در پایان سخنان خود چند قطعه شعری زیبا از سروده های خود را قرائت فرمودند.«ترکمن وکیل سجمک گلدی زمانه/ایل بلن شونه آلمق گلدی زمانه--مجلس وکیل یولوموق گلدی زمانه--ترکمن قون قال یوکوریا گلدی زمانه--باختیار وطنمز گل بولن زمانه/نغمت بز نصیب بولسن زمانه»
در ادامه عاشور محمد رئوفی مجلس را با شعری زیبا در وصف حرمت و جایگاه یاشولی ها ادامه دادند و ازهمگان خواستد که دست در دست هم برای کسب کرسی مجلس تلاش کنند و از یاشولی حاج غفور آق دعوت به سخنرانی کردند آقای آق که به نمایندگی از حاج نور قلی نیازی که به علت بیماری در این مجلس حضور نداشت و به وکالت از یاشولی ها در وصف اهمیت و ارزش آنها و جایگاه مجلس در میان قوم ترکمن سخنانی ایراد فرموده و فعالیت یاشولی ها را خودجوش دانسته و آن را همانند یک شرکت بزرگ که آنها هیئت موسس آن هستند و همه قوم سهامداران آن شرکت بزرگ هستند و در آن سهمی دارند که مدیر عامل،بازرس و دیگر اعضا از بین همین سهام داران انتخاب خواهد شد و از کلیه دهیاران و شوراهای روستایی برای فعالیت و حمایت این جریان بزرگ دعوت به عمل آوردند که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت در ادامه جلسه داوود آورند یکی از چهره های فعال و جوان یاشولی ها در مورد فاز حرکتی یاشولی که به صورت سیستماتیک و علمی از شورای اسلامی دوره چهارم شروع شده است گفتند حرکت یاشولی ها یک حرکت قانونی بوده و در چارچوب قانون است که از افراد متدین،مومن و متعهد بر اساس احساس وظیفه تشکیل شده است.داوود آورند قصد و هدف یاشولی ها را مقدس و بزرگ دانسته که در مرحله اول خدمت به نظام و در مرحله دوم خدمت به مردم می داند فعالیت یاشولی ها باعث می شود که میزان مشارکت مردمی افزایش یافته و جایگاه اقتدار و انسجام نظام جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی مطرح شود و از همه کسانی که تمایل به فعالیت در کنار یاشولی ها را داشته باشند دعوت به عمل آورد و گفت از همه آنها با آغوش باز استقبال خواهد شد.وی در ادامه افزود یاشولی به سن و مقام نیست و هر کس که توانمند باشد در یاشولی ها به رویش باز بوده و از نظرات سازنده آنها استفاده خواهد کرد خوشبختانه گروه یاشولی ها در بین جامعه از استاد دانشگاه ،دانشجو،کسبه ها،کشاورزان و دامداران مورد حمایت بوده و از خرد جمعی بهره خواهد برد.در ادامه برنامه شاعر توانمند جبار قلی مارامایی در وصف مقام ترکمن شعر سرودند و شعری از بای محمد چندری از صداقت و مهمان نوازی ترکمن سرودند که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت و در ادامه جلسه از جمع حاضر خواسته شد که هر شخصی می تواند به مدت 5 دقیقه دیدگاه ها و نظرات خود را بیان فرماید که ابراهیم نیک قوجق،سلیمان آق،حاجی نظر شیرمحمدلی و فعال سیاسی عبدی نور بهلکه دیدگاه ها و نظرات خود را بیان فرمودند.روستای باغلی مرامه/مسعود بابایی